در صورت مفقودی کارت ملی چه باید کرد؟

خانه > کارت ملی > در صورت مفقودی کارت ملی چه باید کرد؟

مفقودی کارت ملی

در صورت مفقودی کارت ملی چه باید کرد؟

مفقودی کارت ملی از شرایط ویژه و خاصی است که ممکن است به دلایل متعددی برای افراد بوجود بیاید. اهمیت این سند هویتی به اندازه شناسنامه می باشد و دلیل آن هم اطلاعات هویتی مهمی است که از هر شخص در این کارت وجود دارد.

در صورت مفقودی کارت ملی روش های متعددی برای دریافت المثنی این سند هویتی وجود دارد. در صورت مفقودی یا سرقت و یا شرایط خاصی اگر کارت ملی شخص از بین برود باید شخص یا نماینده و یا قیم قانونی او با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت درخواست دریافت شناسنامه المثنی را بدهد.

توجه داشته باشید که برای اطمینان از مفقودی کارت ملی باید ابتدا به قسمت مدرک پیدا شده در سایت ثبت احوال مراجعه کنید و یا از اداره پست استعلام بگیرید و در صورتی که مدرک شما پیدا نشد اقدام به درخواست برای دریافت کارت المثنی داشته باشید.

مفقودی کارت ملی

پس از مفقودی کارت ملی چه مدارکی برای دریافت المثنی لازم است

1- تکمیل فرم گزارش مفقودی کارت ملی

قرار است که به زودی شرایطی برای درخواست اینترنتی مفقودی کارت بوجود بیاید تا بدین وسیله فرآیند درخواست مفقودی کارت کوتاهتر شود.

2- پر کردن فرم درخواست کارت ملی

3-در اختیار داشتن کد پستی 10 رقمی

4- یک قطعه عکس4*3

5- اصل شناسنامه فرد

6- پر کردن پاکت پستی مربوط

7- پرداخت وجه نقد و دریافت رسید

رسید پرداختی را نزد خود تا زمان دریافت کارت ملی نگه دارید.

نکته: در صورتی که کارت ملی شخص زیر 18 سال مفقود شده باشد، برای درخواست و دریافت کارت باید شناسنامه قیم یا وکیل نیز به همراه شناسنامه شخص برای درخواست کارت موجود باشد.

8- دریافت اثر انگشت از شخص درخواست دهنده

مفقودی کارت ملی

چه مدت زمانی طول می کشد تا پس از مفقودی کارت المثنی آن را دریافت نمایید

در حال حاضر پس از اعلام مفقودی کارت و درخواست کارت المثنی حدود دو ماه طول می کشد تا کارت جدید را دریافت نمایید. برای دریافت کارت ملی باید به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک مراجعه نمایید. هزینه هایی که برای دریافت کارت المثنی دریافت می شود شامل هزینه چاپ آگهی مفقودی کارت، هزینه صدور مجدد کارت می باشد. در حال حاضر امکان ثبت مفقودی کارت در سامانه هوشمند اینترنتی نیز وجود دارد.

کارت ملی المثنی

 

آنچه در مورد مراحل ثبت نام کارت ملی هوشمند باید بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *